נזקי הסופה: הציבור יספוג נזקי איטום בסך של 25 מליון ש"ח

שלמה בן יוסף | צילום: חדשות 24 No Comments on נזקי הסופה: הציבור יספוג נזקי איטום בסך של 25 מליון ש"ח
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

התאחדות קבלני השיפוצים הפעילה קו חם במשך הסופה וקיבלה למעלה מ-150 פניות עקב הנזילות והרוחות שגרמו נזקים רבים לרכוש. מבדיקה מדגמית שערכו בהתאחדות עקב הפניות הרבות עולה כי 25% מהציבור לא מכוסה מבחינה ביטוחית עקב הכשלים באיטום.

במקרה של נזקי טבע ורעידות אדמה הפוליסה אמורה לתת כיסוי, אך אנשים רבים מצאו את עצמם בימים האחרונים מקבלים תשובה שלילית מחברת הביטוח, ונאמר להם שעקב הכשל באיטום הביטוח לא יכסה את הנזק. ההיקף הכספי של נזקי האיטום שיספגו האזרחים ושלא ישולם ע"י חברות הביטוח נאמד בכ-20-25 מיליון ש"ח.

ערן סיב, יו״ר התאחדות קבלני השיפוצים, טוען שמרבית השיפוצים והנזקים כולל האיטום של המבנים יסתיימו בחודש הקרוב. הנזקים למבנים כגון תקרות שקרסו במבנים יסתיימו לכל היותר עד חצי שנה. סיב מציין כי "הלקח שהציבור צריך ללמוד מהסופה האחרונה הינו שכפי שמכינים רכב לחורף, על כל המשתמע מכך, באותה מידה צריך להכין את הדירה לקראת החורף, במיוחד דירות גג ובתים צמודי קרקע".

טיפים לטיפול בנזקים

• עיקר הפניות שהתקבלו בקו החם שהפעילה התאחדות קבלני השיפוצים בעת הסופה נגעו לקירות חיצוניים מערביים שספגו את המים הרבים וגרמו לכתמי מים בקיר הפנימי של הדירה. במקרה כזה, מציין ערן סיב, חייבים להמתין ליבוש מוחלט ורק אז ניתן בעזרת חומרים נוזליים על בסיס סיליקוני לאטום את הקיר. במקרה של סדקים בקירות יש לפתוח ולנקות את הסדק, ובעזרת צמנט אטימה פולימרי דו רכיבי גמיש במיוחד שמתאים לבטון ניתן לאטום את הקיר לחלוטין בפני הגשם הבא.

• דבר שכיח מאד בימים האחרונים הינו נזילות מגגות רעפים. במידה ורעף אחד שבור או סדוק תתכן נזילה לתוך הדירה. עקב הרוחות העזות תתכן במקומות מסוימים תנודה או תזוזה של הרעפים שעשויים לפעמים להיסדק או להישבר. הדבר עשוי לגרום לחדירות מים. מומלץ תמיד להשאיר כמה רעפים רזרבה בדירה על מנת שניתן יהיה להחליף במקרים כאלה את הרעף השבור.

• בעיה נפוצה אחרת היא גגות מרוצפים שהרווחים בין אריח לאריח לא אטומים כראוי, מה שעשוי לגרום לחדירת מים. מומלץ לבדוק אם יש סדקים או מקומות שחסר מילוי ברווחים שבין אריח לאריח ולמרוח רובה אקרילית או רובה אפוקסית. ברובה אקרילית מומלץ להוסיף תוסף מיוחד לחיזוק עמידות הרובה ולחיזוק האיטום של הרובה בפני חדירות מים.

• המקרה השכיח השלישי הינו גגות משותפים בבניינים. במקרה של גגות משותפים שבדרך כלל אינם מרוצפים הנזילות השכיחות הינן מתשתית הבטון. דיירים נוהגים לזפת את הגג בכדי למנוע נזילות. במקומות שלא זופתו כראוי או לחילופין קיימים סדקים בבטון עשוי להיווצר נזילה לדייר שגר מתחת. במקרים כאלה חייבים למצוא את מקור הסדק ולאטום אותו עם צמנט אטימה פולימרי דו רכיבי שמתאים גם לאיטום של בריכות ואמבטיות.

• המקרה הנוסף והשכיח הינו נזילות של גגות המצופים ביריעות בטומיניות. תפקיד היריעות הינו לאטום, אך ייתכנו מקרים שבהם במהלך ביצוע עבודות על הגג היריעות נקרעו – מה שעשוי לגרום לנזילה. במקרים כאלה יש למצוא את היריעה הרעועה שנפגעה ולרתך אותה בעזרת ברנר על מנת לסגור את מקור הנזילה.

לדברי ערן סיב, יו״ר התאחדות קבלני השיפוצים, ברוב המקרים אי אפשר לאטום את הגג לפני ייבוש מוחלט והפסקת הגשם. במקרים מסוימים בהם מקור הנזילה נמצא ניתן לשים כיסוי ניילון או ברזנט בכדי לנסות להקטין את כמות המים שנכנסת הביתה. רק כשייפסק הגשם והגג יתייבש ניתן יהיה לאטום את הגג בצורה יסודית.

איך להתכונן לקראת הסערה הבאה ולמנוע נזקים דומים?

1. בדקו שהמרזבים לא סתומים על ידי עלים או לכלוך. מרזב סתום יגרום להצפה.
2. לחזק דודי שמש/אנטנות/קולטים/מזגנים המוצבים על הגגות.
5. בחלונות פנימיים מומלץ לבדוק שפתחי היציאה של המים אכן פתוחים ליציאת מים.
6. לבדוק שמערכות החשמל אינן חשופות למים.
7. בגגות רעפים יש לבצע בדיקת תקינות שאין רעפים שבורים שיגרמו לנזילה ולנזק.
8. גיזום עצים הקרובים למערכות חשמל.
9. לחזק סככות ולפנות חפצים העשויים להתעופף מעל הגגות עקב הרוחות



0 תגובות